Co kryje się za rekordową wyceną producenta aut elektrycznych firmy Rivian? Przepis na sukces wydaje się banalnie prosty. - rozwiązania kryzysowe dla Biznesu. Co kryje się za rekordową wyceną producenta aut elektrycznych firmy Rivian? Przepis na sukces wydaje się banalnie prosty. - Peregrine
15.11.2021 / Autor: Michał Mirecki

Co kryje się za rekordową wyceną producenta aut elektrycznych firmy Rivian? Przepis na sukces wydaje się banalnie prosty.

Giełdowy debiut producenta aut elektrycznych – firmy Rivian stawia go wśród najcenniejszych akcji producentów samochodowych. Rivian sprzedał w ramach pierwszej oferty publicznej 153 mln akcji po cenie jednostkowej 78 USD, co pozwoliło firmie zebrać 11,9 mld USD, co jest szóstym wynikiem w historii IPO na amerykańskich giełdach.

Kapitalizacja rynkowa Rivian (85,9 mld USD) jest wyższa niż firmy Ford (77.4 mld USD) i niewiele niższa od kapitalizacji General Motors (86,1 mld USD).

Co ciekawe oferta publiczna Rivian miała miejsce zaledwie w kilka miesięcy po dostarczeniu pierwszych pojazdów, które trafiły głównie do pracowników firmy.

Co tak naprawdę kryje się za rekordową wyceną firmy Rivian?

Czy za wyceną stoją twarde dane finansowe, czy to kolejny przykład napompowania balonika (a raczej balonu) spekulacyjnego nie popartego niczym konkretnym, poza wizją bliżej nie określonych w czasie wielkich zysków wynikających w głównej mierze z obecności na dynamicznie rozwijającym się rynku aut elektrycznych?

 

Rivian powstała w 2009 roku, co oznacza, że firma istnieje już od 12 lat. Początkowo Rivian pracował nad elektrycznym samochodem sportowym, zanim przestawił się na elektryczne pickupy, SUV-y i pojazdy użytkowe.

Pierwsze modele dopiero wchodzą na rynek, więc tak naprawdę nie ma przychodów, podczas gdy w publikowanych na potrzeby IPO wynikach finansowych są już dość pokaźne koszty i straty netto.

 

W 2019 r. strata netto wyniosła 426 mln USD, co w 2020 r. podwoiło się do 1,018 mld USD. Wydaje się, że 2021 r. również będzie „rekordowy”, ponieważ straty netto osiągnęły już 994 mln USD w pierwszej połowie roku. To prawie 2,44 miliarda dolarów strat w ciągu 2,5 roku.

 

„Wygenerowaliśmy znaczne straty z naszej działalności, co odzwierciedla nasz skumulowany deficyt w wysokości 1,7 miliarda USD i 2,7 miliarda USD odpowiednio na dzień 31 grudnia 2020 r. i 30 czerwca 2021 r. Ponadto wygenerowaliśmy znaczne ujemne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej i inwestycyjnej, gdy nadal wspieramy rozwój naszej firmy.”

 

Gotówka i ekwiwalent gotówki wynoszą około 3,7 miliarda dolarów, co w połączeniu z środkami uzyskanymi z IPO i mocnymi inwestorami, w tym Amazon i Ford, oznaczać może, że nie ma obaw o wprowadzenie pierwszych pojazdów na rynek. Długoterminowa rentowność i sukces finansowy to jednak – jak zawsze – inna historia.

 

„Nie spodziewamy się zyskowności w dającej się przewidzieć przyszłości, ponieważ inwestujemy w naszą działalność, budujemy zdolności i przyspieszamy działalność, i nie możemy zapewnić, że kiedykolwiek osiągniemy lub będziemy w stanie utrzymać rentowność w przyszłości. Jesteśmy w stanie z sukcesem rozwijać nasze pojazdy i przyciągać klientów, nie ma pewności, że odniesiemy sukces finansowy.”

To, co Rivian posiada, to zakład produkcyjny w Normal w stanie Illinois – przejęty od Mitsubishi w 2017 r. – i znacznie zmodernizowany, aby obsłużyć masową produkcję nowoczesnych pojazdów elektrycznych, a także zestawów akumulatorów, jednostek napędowych, komponentów pojazdów, większości urządzeń do tłoczenia i szybkich ładowarek DC.
Obecne zdolności produkcyjne zakładu wynoszą 150 000 pojazdów rocznie, a Rivian twierdzi, że przy dodatkowej rozbudowie powinien być w stanie wyprodukować 200 000 pojazdów rocznie do 2023 roku.

 

„Nasza filozofia produkcji koncentruje się na jakości produktu, ciągłym doskonaleniu, elastyczności procesu i wydajności operacyjnej”.
„Nasza siedziba Normal Factory obejmuje około 600 akrów w miastach Normal i Bloomington w Central Illinois. Od czasu zakupu Normal Factory w 2017 r. zainwestowaliśmy znaczne środki w remont każdego aspektu miejsca, w tym rozbudowę obiektu, instalację nowoczesnego sprzętu, oprzyrządowanie produktu i technologię automatyzacji do produkcji naszych produktów wprowadzanych na rynek. Budynek fabryki zajmuje około 3,3 miliona stóp kwadratowych i jest obecnie wyposażony do produkcji do 150 000 pojazdów rocznie. Wierzymy, że będziemy w stanie zwiększyć roczną zdolność produkcyjną Normal Factory do 200 000 pojazdów do 2023 r., ponieważ wprowadzamy dodatkowe warianty platformy R1 i rozbudowujemy fabrykę”

Wszystkie początkowe pojazdy nośne wejdą do produkcji do końca tego (2021) roku. Następnie nastąpi faza rozruchu i rozbudowa zakładu. Dodatkowo Rivian chciałby wybudować dodatkową fabrykę w USA w ciągu najbliższych kilku lat. Plan obejmuje również zakłady międzynarodowe.

 

„Rozpoczęliśmy komercyjną produkcję R1T we wrześniu 2021 r. i spodziewamy się rozpoczęcia komercyjnej produkcji R1S i EDV w grudniu 2021 r. Po rozpoczęciu początkowej produkcji spodziewamy się zwiększyć produkcję pojazdów dla naszych produktów startowych w naszej Normal Factory i planujemy poszerzyć nasz zasięg produkcyjny w Normal w stanie Illinois, a także zbudować dodatkowe fabryki krajowe i międzynarodowe, aby wspierać przyszły wzrost”.

 

Oczekuje się, że druga fabryka w USA może znajdować się w Teksasie i będzie produkować nie tylko pojazdy elektryczne, ale także ogniwa akumulatorowe. Własna produkcja ogniw akumulatorowych jest jednym z celów szerszej integracji pionowej.

W ciągu najbliższych dwóch lat (do końca 2023 r.) oczekiwane nakłady inwestycyjne wyniosą około 8 mld USD. To by oznaczało, że wszystkie wpływy z IPO starczą tylko na dwa lata inwestycji.

 

„Przewidujemy, że łączne wydatki na nakłady inwestycyjne wyniosą około 8 miliardów USD do końca 2023 r., aby wesprzeć nasze cele w zakresie dalszej komercjalizacji i wzrostu, ponieważ strategicznie inwestujemy w infrastrukturę, w tym dodatkowe moce produkcyjne, produkcję ogniw akumulatorowych, operacje serwisowe, sieci ładowania, doświadczenie przestrzenie i tworzenie oprogramowania”.

Rivian będzie oferować pojazdy na rynek konsumencki i komercyjny. Pierwsze dwa produkty konsumenckie to Rivian R1T (dwurzędowy pięcioosobowy pickup) i Rivian R1S (trzyrzędowy siedmioosobowy sportowo-użytkowy pojazd), oba oparte na platformie R1.

 

Modele R1T i R1S będą służyć jako flagowe modele Rivian. 

 

Na dzień 30 września 2021 r. firma Rivian miała „około 48 390 zamówień przedpremierowych R1T i R1S w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie od klientów, z których każdy wpłacił anulowalny i w pełni zwrotny depozyt w wysokości 1000 USD”.

 

Te 48 390 zamówień w przedsprzedaży niekoniecznie przełoży się na 48 390 zamówień, a ponadto mogą zostać anulowane po dostawie, ponieważ firma oferuje politykę zwrotu 7 dni / 1000 mil:

 

„Jeśli konsument nie jest usatysfakcjonowany, oferujemy gwarancję bezproblemowej polityki zwrotów w ciągu 7 dni i 1000 mil. Usunięcie barier w zakupie za pomocą pomocnych, proaktywnych, bezproblemowych narzędzi zakupowych i obsługi klienta skutkuje większą chęcią wypróbowania naszej marki, w tym naszych pojazdów, akcesoriów, usług i towarów”.

 

Produkcja i dostawy R1T do klientów rozpoczęły się we wrześniu 2021 r. (chociaż w niewielkich ilościach), podczas gdy R1S nastąpi w grudniu 2021 r., po „zakończeniu bieżącej walidacji pojazdu i wszystkich wymaganych testów”.

 

Rivian EDV

Na rynku komercyjnym Rivian zamierza oferować pojazdy oparte na platformie Rivian Commercial Vehicle (RCV). Pierwszym z nich jest Rivian Electric Delivery Van (EDV) lub po prostu Rivian EDV.

 

Projekt EDV został uruchomiony, ponieważ Rivian był w stanie przyciągnąć inwestycję Amazona i zamówić do 100 000 całkowicie elektrycznych furgonetek (na całym świecie) do 2025 r., w tym 10 000 do końca 2022 r. Produkcja pierwszego EDV rozpocznie się w grudniu 2021 r.

 

„Nasze pojazdy użytkowe będą początkowo składać się z pojazdów EDV, a do 2025 r. planujemy dostarczyć Amazonowi 100 000 pojazdów EDV”.

 

Głównym celem EDV jest osiągnięcie niższych całkowitych kosztów posiadania przy jednoczesnym oferowaniu bezpiecznych, wygodnych i łatwych w obsłudze pojazdów.

 

Oczekuje się, że furgonetki dla Amazon będą kluczowym źródłem przychodów dla Rivian i według niektórych raportów firma skupi się najpierw na furgonetce, a nie na R1T/R1S.

 

„W najbliższym czasie spodziewamy się jednak, że znaczna część naszych przychodów będzie pochodzić z Amazon Logistics, Inc”.

Póki co działalność Rivian koncentruje się na Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Następnie, w niedalekiej perspektywie, firma rozszerzy się na Europę Zachodnią, po której nastąpi „wejście na główne rynki Azji i Pacyfiku”.

 

Ważną informacją jest to, że rozbudowa będzie związana z inwestycjami w lokalną produkcję:

„Aby zaspokoić nasz globalny popyt, planujemy zlokalizować produkcję i łańcuchy dostaw w tych regionach”.

 

Nadchodzi więcej pojazdów elektrycznych

Oprócz wspomnianych trzech pierwszych pojazdów elektrycznych, Rivian sugeruje dodatkowe wersje i zupełnie nowe modele:

  • zwiększenie udziałów w istniejących rynkach – producent planuje oferować dodatkowe warianty pojazdów w szerszym zestawie punktów cenowych, wspieranych przez efektywność łańcucha dostaw opartą na skali, dalszą integrację pionową i postęp technologiczny,
  • opracowanie i uruchomienie pojazdów nowej generacji – w ciągu najbliższych kilku lat Rivian zamierza wprowadzić na rynek wiele pojazdów w segmencie konsumenckim i komercyjnym. Pojazdy te będą obsługiwać różne formy, punkty cenowe, przypadki użycia i obszary geograficzne.

 

Sprzedaż bezpośrednia, serwis i sieć ładowania

Rivian planuje uruchomić sieć własnych przestrzeni doświadczalnych (experience places) i centrów usług Rivian zamiast polegać na sieci dealerów. Co ciekawe przepisy niektórych stanów zabraniają tego typu rozwiązań, więc nie wszędzie tego typu centra będą dostępne, ale zamawianie online (za pomocą platformy Shopify) będzie dostępne z każdego miejsca.

 

„Ponieważ otwieramy Riviańskie przestrzenie doświadczalne i centra serwisowe, planujemy uzyskać licencje dealera lub równoważne zezwolenie i zaangażować się w działalność dealera pojazdów silnikowych w celu sprzedaży naszych pojazdów bezpośrednio klientom. Jednak niektóre stany nie zezwalają producentom samochodów być licencjonowanym dealerem lub działać w charakterze dealera. Aby sprzedawać pojazdy mieszkańcom tych stanów, musimy prowadzić sprzedaż poza stanami przez internet lub telefon. W stanach, w których nie możemy uzyskać licencji na bezpośrednią sprzedaż dla klientów możemy być w stanie otworzyć elastyczne galerie, które nie są pełnymi przestrzeniami Rivian.”

W zakresie obsługi do 2023 r. powstanie sieć ponad 120 centrów serwisowych oraz ponad 1000 mobilnych samochodów serwisowych.

 

„Planujemy otworzyć ponad 120 centrów serwisowych i wdrożyć ponad 1000 mobilnych samochodów serwisowych do 2023 roku”.

 

Ponadto Rivian przygotowuje własną sieć szybkiego ładowania Rivian Adventure Network (RAN), która do końca 2023 r. ma składać się z ponad 3500 szybkich ładowarek DC w ponad 600 lokalizacjach w USA i Kanadzie.

 

Sieć Rivian Adventure Network początkowo miała być dostępna wyłącznie dla klientów Rivian. 

 

Oprócz szybkich ładowarek DC, Rivian wdroży również około 10 000 Rivian Waypoints (punkty ładowania AC poziomu 2).

 

W ofercie Rivian znajduje się również autorski sprzęt i oprogramowanie do ładowania floty.

 

Integracja pionowa

Jednym z głównych kierunków rozwoju Rivian jest integracja pionowa, która ma objąć wszystkie ważne obszary, poza produkcją sprzedaży pojazdów elektrycznych.

 

Prawdopodobnie jest to główny powód, dla którego początkowe koszty są tak wysokie. Rivian po prostu celuje długofalowo i chciałby osiągnąć punkt, w którym będzie miał bardzo kompleksową ofertę. To wymaga dużych nakładów inwestycyjnych na rozwój i dostarczanie wszystkich tych wewnętrznych rozwiązań. W rzeczywistości jest to podobne podejście do Tesli.

 

Rivian już opracował i wyprodukował własne elektryczne jednostki napędowe (silniki elektryczne, falowniki, skrzynie biegów i oprogramowanie), a także moduły i pakiety akumulatorów. Szybkie ładowarki DC będą produkowane we własnym zakresie. W przyszłości ogniwa akumulatorowe będą produkowane we własnym zakresie.

 

Rivian będzie sprzedawać i serwisować swoje samochody bezpośrednio, uzupełniać publiczne sieci ładowania własną siecią ładowania i przygotowywać dodatkowe usługi, w tym ubezpieczenia, autonomiczną jazdę i inne usługi oprogramowania.

 

„Uzupełniając nasze pojazdy konsumenckie, nasz pakiet usług o wartości dodanej obejmuje finansowanie cyfrowe, ubezpieczenia oparte na telematyce, proaktywną obsługę pojazdów (konserwację i naprawy), elastyczne członkostwo i usługi oprogramowania, kompleksowe rozwiązania w zakresie ładowania oraz oparty na danych program odsprzedaży pojazdów Oczekujemy, że te usługi będą generować długoterminową lojalność wobec marki, jednocześnie tworząc cykliczny strumień przychodów dla każdego pojazdu w całym jego cyklu życia”.

 

„Oprócz naszych pojazdów użytkowych oferujemy FleetOS, naszą zastrzeżoną, kompleksową, scentralizowaną platformę subskrypcji do zarządzania flotą”.

 

Czy taka wizja może się urzeczywistnić i czy firmie Rivian się powiedzie? Czas pokaże.

 

Skąd w takim razie wziął się niewyobrażalny sukces IPO firmy Rivian pozyskanie w jej ramach 11,9 mld USD?

 

Fakty są póki co takie, że:

  • oferta publiczna Rivian miała miejsce zaledwie w kilka miesięcy po dostarczeniu pierwszych 150 pojazdów, które trafiły głównie do pracowników firmy
  • pierwsze modele wchodzą dopiero na rynek
  • prawie 2,44 miliarda dolarów strat w ciągu 2,5 roku.
    • w 2019 r. strata netto wyniosła 426 mln USD
    • w 2020 r. Strata netto podwoiła się do 1,018 mld USD.  
    • w pierwszej połowie 2021 r. straty netto osiągnęły już 994 mln USD
  • „Zarząd Rivian nie spodziewa się zyskowności w dającej się przewidzieć przyszłości, ponieważ inwestuje w działalność, buduje zdolności produkcyjne i nie może zapewnić, że kiedykolwiek osiągnie lub będzie w stanie utrzymać rentowność w przyszłości”
  • obecne zdolności produkcyjne zakładu wynoszą 150 000 pojazdów rocznie, przy dodatkowej rozbudowie zdolności wzrosną do 200 000 pojazdów rocznie do 2023 roku
  • w ciągu najbliższych dwóch lat (do końca 2023 r.) oczekiwane nakłady inwestycyjne wyniosą około 8 mld USD. To by oznaczało, że wszystkie wpływy z IPO starczą tylko na dwa lata inwestycji
  • na dzień 30 września 2021 r. firma Rivian miała „około 48 390 zamówień przedpremierowych R1T i R1S w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie od klientów, z których każdy wpłacił anulowalny i w pełni zwrotny depozyt w wysokości 1000 USD”
  • do 2025 Rivian ma wyprodukować dla Amazona 100 000 całkowicie elektrycznych furgonetek typu RDV, w tym 10 000 do końca 2022 r. Produkcja pierwszego EDV rozpocznie się w grudniu 2021 r. Oczekuje się, że furgonetki dla Amazon będą kluczowym źródłem przychodów dla Rivian

 

Kluczowe dla zainteresowania inwestorów i rekordowej wyceny emisji akcji wydają się więc…. relacje firmy z Amazonem, który nie tylko posiada 20% udziałów w Rivian, ale także zapowiedział, że kupi od firmy 100 000 elektrycznych dostawczych samochodów dostawczych, gdy firma zacznie je również wprowadzać.

 

Ponadto jeszcze nie tak dawno amerykańscy inwestorzy nie za bardzo interesowali się inwestycjami w pojazdy elektryczne. Ale wszystko się zmieniło – i jak!

 

Kiedy Tesla weszła na giełdę w 2009 roku, jej akcje zostały wycenione na 17 dolarów za sztukę, co dało firmie łączną wartość 1,5 miliarda dolarów.

 

Dziś cena akcji wynosi znacznie ponad 1000 USD, a wartość firmy ponad 1 bln USD.

 

To może przynajmniej częściowo wyjaśniać szum wokół Rivian. Firmy związane z pojazdami elektrycznymi są w dzisiejszych czasach po prostu rozpalającymi wyobraźnię inwestorów ich przyszłymi kopalniami złota.

 

Sumując takie czynniki jak potężne wsparcie ze strony Forda i Amazona, plany produkcji pickupów, które wyglądają na całkowicie amerykańskie, nawet jeśli są zasilane z akumulatorów, a także plany produkcji pojazdów użytkowych, widać dlaczego IPO nabrało takiego rozmachu.

 

Rivian to nie Tesla. Jej produkty są bardzo różne i to celowo. Ale inwestorzy wyraźnie obstawiają, że pewnego dnia firma stanie się równie przełomowa dla rynku.

Znajdziemy ukryty potencjał Twojej firmy

Napisz do mnie






Administratorem Twoich danych osobowych, czyli podmiotem decydującym o celach i sposobach ich przetwarzania, jest The Motion Sp. z o.o., ul. Piękna 24/26A 00-549 Warszawa Informujemy, że podanie danych osobowych zawartych w formularzu jest dobrowolne, a także, że przysługują Ci prawa dostępu do Twoich danych osobowych, ich zmiany (w tym aktualizacji), wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także pozostałe prawa opisane w Polityce Prywatności. Dane osobowe podane przez Ciebie będą przetwarzane przez nas w zgodzie z przepisami prawa, w celach określonych w Polityce prywatności. W przypadku udzielenia zgód, o których mowa poniżej, cele te zostały określone w formułach tych zgód. Nadto, przysługuje nam prawo przetwarzania Twoich danych na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu jako administratora tych danych.

Skontaktuj się